tisdag 25 juni 2013

Förförd


Växter i blom har en stark tendens att få habegäret att växa. För ett par år sedan drabbades jag av denna ros. Var på Skansen och just då, just den dagen, var denna skönhet utsprungen. Jag föll som en fura.
Sedan började JAKTEN.
Först i vissa välkända trädgårdsbutikers kataloger.
Inga träffar.
Sedan på nätet.
Fick då flest träffar i USA!
För lååångt bort.
Men sedan fick jag en träff på LÖTA, utanför Eskilstuna.http://www.lota.se/
De hade juvelen i sitt sortiment.
Men just det året inga exemplar till salu.
Men i år kom den.
Trägen vinner. Habegäret likaså.
Vad den heter?
GIRLANDROS stod det på skylten. Det är en Rosa willmottiae. Ursprungligen från Kina och lära ha odlats sedan början av 1900-talet. Är en buskros som blir ca 3 meter hög och nästan lika bred. Maffig alltså. Perfekt som övergång mellan den mera "kultiverade" delen av min trädgård mot "vilddelen".
En normal vår börjar den blomma här i Stockholmstrakten i slutet av maj, i år var den senare med sin blomning.
Enligt rosgurun Lars-Åke Gustavsson är den frisk, skuggtålig, anspråkslös och lättodlad. Klarar zon 5.
Så varför är den så svår att få tag på? Borde den inte finnas i varje trädgård?
Jag köpte två, behöll en och gav bort den andra.
Delad glädje är dubbel glädje, särskilt när det gäller girlandrosen.
Så i år är girlandrosen min "årets ros"!
Blir det din också?